۱۱ تیر ۱۳۸۷، ۱۴:۲۴

لایحه جامع خاک تدوین شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از نهایی شدن تدوین لایحه جامع خاک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد وکشاورزی ، فرید اجلالی معاون صنایع و امور زیربنایی با بیان این که روشهای بهره برداری نامناسب به تدریج خاک را از چرخه تولید خارج می کند و منجر به از بین رفتن  این سرمایه ملی می شود، افزود: با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی کشور و در راستای تحقق توسعه پایدار ، حفاظت ، اصلاح و بهسازی منابع خاک در لایحه جامع خاک به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ماده (3) این لایحه اظهار داشت: بر اساس این ماده، وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن تعیین راهبرد، سیاستها و خط مشی بهره برداری پایدار از منابع خاک و اراضی و ارتقای کیفی آن، نسبت به سازماندهی مناسب در امور آموزشی، پژوهشی ، ترویجی و اجرایی در راستای مدیریت و حفاظت خاک کشور اقدام کند.

اجلالی گفت: براساس ماده (8) این لایحه نیز هر گونه تغییر کاربردی اراضی کشاورزی و منابع طبیعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بدون توجه به قوانین موجود و اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است.

وی در خصوص موارد تخلف در این لایحه گفت: بر اساس این لایحه، تخلیه و دفن هر گونه پسماند و پساب مانند زباله بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط، ایجاد هر گونه آلودگی اعم از شیمیایی ، فیزیکی و زیستی در خاک، تخریب فیزیکی خاک ناشی از چرای مفرط دام وهر اقدامی در زمینه ایجاد فرسایش خاک یا تشدید آن تخلف محسوب شده و با متخلفان مطابق قوانین و مقررات رفتار می شود.

معاون صنایع و امور زیربنایی خاطرنشان کرد: مراجع قضایی کشور بر اساس این لایحه به شکایات وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان محیط زیست و موسسه های وابسته و تابعه وتشکل های غیر دولتی و سایر اشخاص ذی نفع در مسائل مرتبط به منابع خاک برابر مفاد این لایحه رسیدگی خواهند کرد.

وی افزود: آئین نامه های اجرایی این قانون حداکثر ظرف یکسال از تاریخ تصویب توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و برای تصویب به هیئت وزیران ارسال خواهد شد. 

کد خبر 708985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha